wtorek, 21 lipca 2009

5. Festiwal Warszawski Skrzyzowanie Kultur

Juz po raz kolejny we wrzesniu Warszawa stanie się "skrzyzowaniem" i miejscem spotkan roznych kultur. Muzyka swiata zabrzmi w stolicy 13 wrzesnia 2009. Festiwal potrwa tydzien.

PROGRAM 5. FESTIWALU WARSZAWSKIEGO SKRZYŻOWANIE KULTUR

13.09 (niedziela), godz. 11.00, namiot festiwalowy
Koncert dziecięcy z udziałem dzieci z Burkiny Faso, Maroka, Polski i Japonii

13.09 (niedziela), godz. 19.00, Sala Kongresowa
Youssou N'Dour (Senegal), Tcheka (Wyspy Zielonego Przylądka)Gorąco polecam !!!!!!

Youssou N'Dour urodzony w 1959 r. w Dakarze w Senegalu kompozytor, wokalista i instrumentalista, uznawany za najwybitniejszego współczesnego muzyka pochodzącego z Czarnej Afryki. Youssou N’Dour po raz pierwszy zasłynął jako dwunastolatek śpiewający podczas ceremonii religijnych. W wieku 16 lat był już w zasadzie gwiazdą i śpiewał w jednym z najpopularniejszych zespołów lat 70., Etoile De Dakar. W latach 80. jako lider grupy Super Etoile stworzył nowy gatunek afrykańskiej muzyki znanej pod nazwą mbalax, będący połączeniem lokalnych tanecznych rytmów z elementami muzyki Zachodu (jazzu, rocka, funku) i brzmień latynoskich.

Na światowym rynku N’Dour zaistniał dzięki nawiązaniu współpracy z Peterem Gabrielem, udziale w światowym tourneé "Human Rights Now!” Amnesty International u boku gwiazd takich jak Bruce Springsteen, Tracy Chapman i Sting oraz sukcesowi wydanego w 1994 r. singla 7 Seconds, nagranego w duecie z Neneh Cherry. Swoją nowo pozyskaną publiczność, która spodziewała się kolejnych popowych przebojów, artysta wbrew oczekiwaniom szybko wciągnął w krainę tradycyjnej senegalskiej muzyki (album Nothing’s In Vain, 2002) i islamskiej duchowości (album Egypt nagrany we współpracy z Fathy Salama Orchestra, 2004).

W 2005 r. N’Dour jako jedyny Afrykańczyk wystąpił na londyńskiej scenie Live 8, gdzie wykonał 7 Seconds wraz z Dido. Koncert potwierdził jego status najważniejszego współczesnego muzyka Czanej Afryki.

Rokku Mi Rokka ("Dawaj i bierz”), najnowsza płyta artysty z 2007 r., jest kontynuacją jego przygody z muzyką tradycyjną, choć tym razem N’Dour podążył w nieco innym kierunku. Na płycie można usłyszeć elementy bluesa, trochę reggae i odrobinę muzyki kubańskiej. Podczas nagrań płyty Youssou N’Dour powrócił do składu, który stworzył ćwierć wieku temu - Super Etoile - i do starych przyjaciół: Habiba Faye’a (gitara basowa), Babacara "Mbaye Dieye” Faye’a (perkusja) i Papy Oumara Ngomy (gitara), który towarzyszył Youssou w jego muzycznej podróży przez ponad 20 lat.

Galowy koncert Youssou N’Doura podczas 5. Festiwalu Warszawskiego Skrzyżowanie Kultur (13.09., Sala Kongresowa) będzie jego pierwszym występem w Polsce.



14.09 (poniedziałek), godz. 17.30, namiot festiwalowy
Wernisaż wystawy Joli Lipki "Barwy tradycji"

14.09 (poniedziałek), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Ana Moura (Portugalia), Márcio Faraco (Brazylia)


Ana Moura urodziła się w 1980 r. w portugalskim Santarém, tętniącej życiem stolicy prowincji Ribatejo. Uchodzi obecnie za jedną z najważniejszych przedstawicielek młodego pokolenia fado Jako nastolatka miała okazję zaśpiewać na przyjęciu bożonarodzeniowym, na którym znalazło się wielu fadistas (śpiewaków fado) i gitarzystów. Los chciał, że wśród publiczności była sławna Maria da Fé, na której występ Any zrobił duże wrażenie. Jeszcze tego samego wieczora zaprosiła ona Anę, by ta zaśpiewała w jej domu w Sr.Vinho. Był to punkt zwrotny w karierze młodej wokalistki.

W 2003 r. ukazał się pierwszy solowy album Any pt. Guarda-me a Vida na Maoî. Płyta zebrała znakomite recenzje, została świetnie przyjęta przez publiczność zarówno portugalską, jak i międzynarodową. Wokalistka ruszyła w trasę koncertową, śpiewając między innymi w prestiżowym Town Hall w USA.

W czasie, gdy jej europejskie koncerty okazywały się raz za razem niewiarygodnymi sukcesami, Ana zaczęła pracować nad swoim kolejnym albumem zatytułowanym Aconteceu (2004). Dwupłytowe wydawnictwo składa się z dwóch krążków: A Porta do Fado, zawierającego wykonania klasycznego fado, oraz Dentro de Casa z fado tradycyjnym. Album ten, tak jak poprzedni, został zaaranżowany i wyprodukowany przez Jorge Fernando.

W momencie, gdy płyta Aconteceu wchodziła na rynek, Ana Moura została zaproszona do słynnego Carnegie Hall w Nowym Jorku oraz do kilku innych amerykańskich miast. Odbyła również trasę koncertową po Holandii, podczas której wystąpiła m.in. w słynnym Concertgebouw w Amsterdamie. Dała także koncerty waze Francji i w Chinach, była ponadto nominowana do jednej z najbardziej prestiżowych nagród world music - Edison Award.

Mniej więcej w tym samym czasie Tim Ries, saksofonista The Rolling Stones, zachwycony głosem Any, który usłyszał na płycie kupionej w Japonii, zaprosił ją do współtworzenia drugiej płyty w ramach The Rolling Stones Project. W 2007 r. artystkę zaskoczył Mick Jagger i jego zaproszenie do wspólnego wykonania No expectations na stadionie Alvalade XXI, przed 30-tysięczną widownią.

Przyjaźń z gigantami rocka zaowocowała udziałem Tima Riesa w pracy nad trzecim albumem Any Moury, Para Além da Saudade, który ukazał się w pierwszej połowie 2007 r.

Rok 2008 rozpoczął się europejską trasą Moury po Holandii, Belgii, Francji, Niemczech i Hiszpanii, a także kilkoma koncertami w Portugalii, m.in. pierwszymi występami w dwóch najbardziej prestiżowych i magicznych salach Portugalii - Coliseu do Porto i Coliseu dos Recreios w Lizbonie. Artystka zdobyła także tego roku Podwójną Platynową Płytę za sprzedaż 40 tys. egzemplarzy Para Além da Saudade, które stało się jedną z najpopularniejszych płyt z muzyką fado w historii.
href="http://www.myspace.com/anamourafado">



15.09 (wtorek), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Orishas (Kuba), Sister Fa (Senegal)

16.09 (środa), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Master Musicians of Jajouka featuring Bachir Attar (Maroko), Kwadrofonik (Polska)

17.09 (czwartek), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Al Andaluz Project (Hiszpania), Mosaic (Polska)




W epoce Al Andalus (lub Al-Ándalus) mieszkańcy Półwyspu Iberyjskiego wyznający islam, judaizm i chrześcijaństwo żyli razem w społeczeństwie słynącym z tolerancji, dostatku, kwitnących sztuki i nauki. Projekt Al Andalus ma na celu przywołanie na nowo tych aspektów życia w dawnej Hiszpanii.

Współpraca trzech zespołów, które miały znaczący wkład w odrodzenie muzyki średniowiecznej (Estampie), śródziemnomorskiej (L'Ham de Foc) i sefardyjskiej (Amán Amán) dojrzała podczas wzajemnych wizyt w Walencji, Sewilli i Monachium. Trzy całkowicie różne kobiece głosy (Sigi Hausen z Estampie, Mara Aranda z L´Ham de Foc i Iman al Kandoussi), śpiewając na przemian solowe linie wokalne i partie chórków, reprezentują trzy różne kultury oraz trzy odmienne sposoby odczuwania i przekazywania emocji poprzez muzykę.

Wielkie umiejętności i charyzma muzyków służą budowaniu zespołu bez utraty głębi i autentyczności ich sztuki, a za to z ogromnym szacunkiem dla sefardyjskiego, arabsko-andaluzyjskiego i chrześcijańskiego dziedzictwa muzycznego.

Podczas 5. Festiwalu Warszawskiego Skrzyżowanie Kultur zespół wystąpi wspólnie z polską grupą Mosaic.
href="http://www.myspace.com/alandaluzproject1">


18.09 (piątek), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Vishwa Mohan Bhatt (Indie), Indialucia (Polska/Hiszpania/Indie)

19.09 (sobota), godz. 17.00, namiot festiwalowy
koncert finałowy uczestników warsztatów

19.09 (sobota), godz. 19.00, namiot festiwalowy
Farafina (Burkina Faso), koncert mistrzów warsztatów muzycznych

Zrodlo:estrada.pl, youtube.com. wikipedia.pl, myspace.com

Brak komentarzy: